Plan daltoński

Plan daltoński (Helen Parkhurst) - elementy

Plan daltoński to praca polegająca na metodzie indywidualnej pracy dzieci. Pozwala się im uczyć we własnym tempie i zachęca się je do współpracy.  Plan daltoński charakteryzuje się 3 równorzędnymi zasadami: samodzielność, współpraca, odpowiedzialność.

Założenia planu daltońskiego tworzą podstawy życia społecznego. Dzieci nauczą się, że nie z każdym muszą się przyjaźnić, ale z każdym będą mogły i potrafiły współpracować

W praktyce dokonujemy wizualizacji dziennych zadań. Dzięki temu dzieci uczą się planowania oraz czują się odpowiedzialne za ich wykonanie. Wiadomo, że to, do czego dochodzą samodzielnie, staje się łatwiejsze w zapamiętaniu. Jeśli zadanie jest zbyt trudne dla konkretnego dziecka, prosi ono o pomoc kolegów. W ten sposób dzieci w parach lub w małych zespołach uczą się współpracy. Nauczyciel też zawsze służy pomocą. W dziecku rośnie motywacja wewnętrzna, a to z procesu nauczania przeobraża się w proces uczenia się. Podczas nauczania według założeń planu daltońskiego nauczyciel bierze pod uwagę różnice wynikające z rozwoju dzieci. I tak, aby nauczanie i proces uczenia się były efektywne, dzieci muszą czuć się bezpiecznie.

Aby dzieci mogły samodzielnie działać, muszą mieć poczucie niezależności. Musimy pamiętać o docenianiu każdego wysiłku dziecka, zachęcamy je i motywujemy do podejmowania kolejnych prób i osiąganiu celu.

Pomoce daltońskie, z których korzystamy to:

- kolorowe dni tygodnia

- zegar daltoński, który odmierza czas pracy na 5, 10, 15 i 30 minut

- tablica zadań

- tablica  obowiązków (dyżurów)