Edukacja przez ruch

„Edukacja przez ruch”

Edukacja przez ruch - EPR ( Education Through Movement - ETM ) to pedagogiczny system kształcenia i terapii przeznaczony przede wszystkim do pracy z dziećmi w przedszkolu i na poziomie edukacji początkowej. System EPR jest zbiorem technik i metod kształcenia wyprowadzonych z ruchu swobodnego lub rytmicznego.

To system form i metod kształcenia oraz terapii opracowany przez Dorotę Dziamską, który wykorzystuje naturalny, spontaniczny ruch organizmu w procesie jego rozwoju. Człowiek rusza się, a więc przez ruch uaktywnia zmysły, dzięki którym poznaje otaczający go świat. Istotą tych zajęć jest stworzenie dziecku sytuacji edukacyjnych, w których na miarę swoich możliwości osiągnie ono optymalny poziom rozwoju intelektualnego, społecznego, emocjonalnego i fizycznego. Według tej metody zintegrowany sposób uczenia się zapewnia tylko ruch. To właśnie ruch wzmacnia koncentrację, ponieważ dotlenia mózg. W bardzo wielu ćwiczeniach tej metody dzieci poruszają się rytmicznie i wykorzystują do tego ruchu raz jedną, a raz drugą rękę. Ruch naprzemienny powoduje wyrównanie energetyczne po obu stronach ciała, zwiększa dotlenienie mózgu, jest relaksujący, daje wrażenie swobody i odpoczynku, a jednocześnie bardzo dobrze przygotowuje organizm do podjęcia dalszej aktywności. Dzieci nie poruszają się dla samego ruchu, ale dlatego, aby stworzyć nową jakość w doświadczeniu, którego efektem jest praca plastyczna, techniczna, czasami w pełni artystyczna impresja budująca w dziecku poczucie sukcesu i samorealizacji. Istotą tej metody jest wykorzystane origami i innych form plastycznych.

Wszystkim ćwiczeniom towarzyszy muzyka pełniąca rolę elementu porządkującego przebieg ćwiczenia poprzez nadanie mu tempa i rytmu. Jednocześnie jest ona elementem wyzwalającym emocje, motywującym do podejmowania działania i prowokującym element spontanicznego wchodzenia w interakcje społeczne. Sprawia ona również iż wielokrotnie powtarzana „ćwiczona” procedura ruchowa nie staje się nudna.

Rytm towarzyszący ćwiczeniom ułatwia wykonywanie czynności, zwiększa ogólną koordynację ruchową, co wpływa na integrację układu sensorycznego.